گروه شهری: به‌رغم گذشت 10 سال از کلید خوردن پروژه‌ آزادراه تهران و رشد فیزیکی 7/5درصدی آن پروژه، گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست حاکی از عدول از ضوابط زیست محیطی و ایراد صدمات جبران‌ناپذیر به محیط زیست منطقه است.

دکتر سعید صفاتیان، مشاور اجتماعی دادستانی کل کشور ضمن بیان این مطلب در جلسه بررسی مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های عمرانی پروژه آزادراه تهران-چالوس با تاکید بر حساسیت‌های زیست محیطی رودخانه‌ چالوس، بر ضرورت رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی در این منطقه تاکید کرد و گفت: در صورت عدم رعایت ضوابط زیست محیطی مدعی‌العموم وارد عمل خواهد شد و با متخلفان وفق مقررات برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

صفاتیان با اشاره به عدم وصول یا تدوین طرح ارزیابی زیست محیطی برای ساخت بزرگراه تصریح کرد: مجری پروژه‌ آزادراه تهران -شمال و نمایندگان وزارت راه و ترابری اذعان داشتند که جهت فاز 1 و 2 و 4 پروژه مزبور طرح ارزیابی زیست محیطی تهیه و ارسال شده و تنها منطقه 3 این بزرگراه به دلیل آن‌که هنوز مراحل ساخت یا مسیر جاده مشخص نبوده است در آینده تدوین و ارسال خواهد شد.

مشاور اجتماعی دادستانی کل کشور با تاکید بر استمرار فعالیت کمیته اجرایی زیست محیطی آزادراه تهران- شمال گفت: در طول این مدت کمیته‌ مزبور تنها یک جلسه برگزار کرده و لذا در جلسه دادستانی کل مصوب شد حداکثر طی یک ماه آینده کمیته اجرایی زیست محیطی فعال و نسبت به پیگیری ابعاد مختلف مساله و رفع مخاطرات تهیه‌کننده سلامت زیست‌محیطی منطقه اقدامات عاجلی مبذول شود و طرح نهایی زیست محیطی تدوین و به دادستانی کل کشور گزارش شود.

در پایان جلسه، همچنین مقرر شد به منظور رفع عاجل معضلات زیست محیطی و اصلاح روند موجود، نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و مجریان پروژه به صورت مشترک از منطقه عملیاتی بازدید کارشناسی به عمل آورند تا ضمن تدبیر و تلاش مسئولان امر، هم محیط زیست منطقه و خصوصا رودخانه چالوس در معرض بحران زیست محیطی قرار نگیرد و هم در روند عملیات احداث پروژه‌ مزبور خللی ایجاد نشود.

صفاتیان با اعلام این‌که دادستان کل تا انجام کلیه‌ تعهدات مساله را دنبال خواهد کرد، افزود: ظرف یک ماه آتی جلسه‌ای به منظور بررسی و ارزیابی اقدامات دستگاه‌های مسئول برگزار خواهد شد و نسبت به تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص تدابیر و اقدامات مقتضی به عمل خواهد آمد.

 جلسه بررسی مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های عمرانی پروژه آزادراه تهران-چالوس به ریاست مشاور اجتماعی دادستانی کل کشور و با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و ترابری و مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال (مجری پروژه) در سالن جلسات دادستانی کل کشور برگزار شد.

کد خبر 8783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز